tp
 Hovedsiden        Kontakt oss        English      
tp
tp

Aktuelt

Kreftrammede endrer kostholdet

En ny studie viser at kvinner som rammes av kreft endrer kostholdet sitt. Likevel er ikke endringen betraktelig større enn den man ser i befolkningen generelt.


Share |

- Det finnes mye kunnskap rundt kosthold og utvikling av kreft, men kunnskap om i hvilken grad kreftpasienter endrer kostholdet sitt når de rammes av sykdommen er ikke like stor. Vi vet også lite om hvorvidt kosthold og kosttilskudd eventuelt kan påvirke prognosen for de som rammes av kreft, forteller ernæringsfysiolog Guri Skeie.

På bakgrunn av dette har Skeie siden 2003 studert kosthold, bruk av kosttilskudd og endringer i kostholdet hos kvinnelige kreftpasienter og friske kvinner. Studien bygger på tre ulike artikler fra Kvinner og kreftstudien som foregår ved Universitetet i Tromsø og èn fra European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC-studien). I Skeies analyser inngikk over 50 000 friske kvinner, rundt 1900 kvinner som var rammet av brystkreft, 400 med kreft i tykktarm/endetarm og over 200 med lungekreft.

Gjør positive endringer

- Det viser seg at noen kreftpasienter velger å legge om kostholdet når de rammes av sykdommen, men vi ser ikke vesentlige forskjeller fra befolkningen generelt. Det er viktig å huske at mange i dag velger å ha en sunnere livsstil, sier Skeie.

Hovedfunnene i studien viser at brystkreftrammede økte inntaket av frukt og grønt, samt reduserte forbruket av kaffe i større grad enn de som ikke har kreft. I tillegg viser det seg at friske kvinner kuttet mer ned på melkeforbruket, sammenlignet med kvinner som var rammet av tarmkreft.

Høy bruk av kosttilskudd blant norske kvinner

Skeie har også sett på og sammenlignet bruken av kosttilskudd i ti europeiske land. Samt undersøkt om effekten av tran og andre kosttilskudd har noen innvirkning på overlevelse hos kreftrammede. Resultatene viser at bruken av kosttilskudd varierer sterkt fra nord til sør i Europa. Norske og danske kvinner bruker nesten ti ganger mer kosttilskudd enn det greske kvinner gjør. Hele 61 prosent av norske kvinner bruker kosttilskudd.

- Når det gjelder sammenhengen mellom økt grad av overlevelse hos kreftsyke og bruk av kosttilskudd, ser vi at lungekreftpasienter som tok tran eller andre kosttilskudd daglig før de fikk diagnosen hadde høyere overlevelsesprosent enn de som ikke brukte noen form for kosttilskudd, forteller Skeie. Det er viktig å understreke at dette kan være et resultat av andre faktorer som analysene våre ikke har tatt hensyn til. Så vi må forske mer før vi vet om det er kosttilskudd som har denne effekten, legger hun til.

Skriv ut »
tp
tp