tp
 Hovedsiden        Kontakt oss        English      
tp
tp

Aktuelt

Lav vitamin D-status kan øke risiko for tarmkreft

En ny stor europeisk undersøkelse viser at utviklingen av tarmkreft kan ha sammenheng med lavt nivå av vitamin D.


Share |

Undersøkelsen, som er publisert i British Medical Journal, bygger på blodprøver og spørreskjemaer fra mer enn en halv million europeere som har deltatt i den såkalte EPIC-studien (European Prospective Investigation into Cancer). I løpet av oppfølgningsperioden fikk 1.248 mennesker konstatert tarmkreft, og de ble sammenholdt med like mange friske kontrollpersoner.

Personene i studien ble delt inn i fem grupper på bakgrunn av vitamin D-status. Når man sammenlignet forekomst av tykk- og endetarmskreft i de laveste gruppene med gruppen i midten, var det signifikant mer kreft hos de med lavt nivå av vitamin D. På den annen side var det ikke signifikant mindre kreft hos de med høyere nivå av vitamin D i blodet enn hos gruppen i midten.

- Funnene kan tyde på at den positive effekten av et bra vitamin D-nivå ikke nødvendigvis fortsetter dersom man øker til enda høyere nivåer, sier Magritt Brustad, forsker ved Universitetet i Tromsø og medforfatter av den ferske europeiske studien.

Gjentatte undersøkelser har vist at gjennomsnittlig vitamin D nivå i Norge er over det nivået som i studien kategoriseres som lavt, og som kan gi økt risiko for tarmkreft.

- Denne studien gir ikke grunnlag for å endre rådene for å forebygge tarmkreft. Vi vet at det som virkelig betyr noe er å unngå overvekt, være fysisk aktiv, spise rikelig med fiber, grove kornprodukter, frukt og grønnsaker, og å være forsiktig med alkohol og rødt kjøtt, sier Ole Alexander Opdalshei, assisterende generalsekretær i Kreftforeningen.

– Det foregår mye spennende forskning rundt kreft og vitamin D, så dette er et forskningsområde vi vil følge tett i tiden fremover, fortsetter Opdalshei.

Anbefaler ikke høye doser vitamin D
Vitamin D-status i Norge er på et akseptabelt nivå, og bedre enn i mange andre og mer solrike land. Personer som er regelmessig ute i sola om sommeren får fylt vitamin D-lagrene bra opp. Sola er den største kilden til vitamin D, men vi får også i oss vitamin D gjennom fet fisk og fra beriket margarin, smør og melk samt tran.

Verken tidligere studier eller denne nye studien gir foreløpig grunnlag for å anbefale høye doser med tilskudd av vitamin D, eller å utsette seg for mye UV-stråling for å få vitamin D.

- For folkehelsen synes det langt viktigere å få de som har lavt vitamin D-nivå høyere opp, enn å få de som allerede ligger på et akseptabelt nivå til å komme enda litt høyere. Derfor bør anbefalinger om å øke vitamin D-nivået først og fremst rette seg mot eldre, de som sitter mye inne og de med mørk hud, sier Haakon Meyer, leder av Nasjonalt råd for ernæring.

3 råd for god vitamin D-status hele året:
- Vær ute i solen i sommerhalvåret, men unngå å bli solbrent
- Spis fet fisk flere ganger i uka, både som pålegg og til middag
- Velg vitamin D-berikede matvarer (margarin og melk), og ta tran
Skriv ut »
tp
tp