tp
 Hovedsiden        Kontakt oss        English      
tp
tp

Aktuelt

Usikkert om vitamin D minsker risiko for kreft

Det er nødvendig med mer forskning for å vite om vitamin D forebygger kreft eller andre sykdommer. Det slås nå også fast av Fødevareinstituttet i Danmark og National Cancer Institute.


Share |

Ny forskning bekrefter at vitamin D reduserer risiko for benbrudd hos eldre. Men det mangler fortsatt dokumentasjon for at vitaminet forebygger andre sykdommer. Det viser en ny rapport som gjennomgår ekstisterende viten på dette området. Rapporten er utført av DTU Fødevareinstituttet i Danmark. Les mer om vitamin D-rapporten på Kræftens Bekæmpelses nettside.

National Cancer Institute har også publisert en studie nylig: Vitamin D Status Is Not Associated With Risk for Less Common Cancers

Ifølge Demetrius Albanes, en av forskerne bak studien, fant de ikke at høy vitamin D-status gir lavere risiko for kreft i livmor, spiserør, mage, eggstokk, nyre og bukspyttkjertel.

IARC - den internasjonale kreftforskningsinstitusjonen som er en del av Verdens helseorganisasjon (WHO) - har kommet med samme konklusjon i en rapport om vitamin D og kreft (last ned øverst til høyre på siden).

- Anbefalinger om å øke vitamin D-nivået bør først og fremst rette seg mot eldre, de som sitter mye inne og de med mørk hud, sier Ole Alexander Opdalshei, assisterende generalsekretær i Kreftforeningen. Solstråling er den viktigste kilde til D-vitamin og vi får tilstrekkelig mengde av vitaminet ved å være i solen 10-20 minutter noen dager i uken i sommerhalvåret. Opdalshei presiserer at lange opphold i solen gir oss ikke mer vitamin D, så vi bør ikke være så lenge i solen at vi blir røde og solbrente.


Vitamin D er viktig for å opprettholde god helse, men sammenhengen med kreftrisiko er fortsatt uklar. Det ser ikke ut til at vitamin D kan forebygge verken bryst- eller prostatakreft, men det er mulig at personer med veldig lave vitamin D-nivå i blodet har økt risiko for tykktarmkreft. Det kan imidlertid ikke slås fast om dette skyldes dårlig vitamin D-status, og det er fortsatt uklart om dårlig vitamin D-status er en selvstendig risikofaktor for kreft. Lavt nivå av vitamin D har ofte sammenheng med andre forhold som i seg selv er kjente risikofaktorer for kroniske sykdommer, som overvekt og fedme, røyking, lite fysisk aktivitet og usunt kosthold.

Enkelte forskere anbefaler folk å øke vitamin D-status ved mer UV-stråling eller gjennom høye doser med vitamin D-tilskudd. Rapporten fra Fødevareinstituttet i Danmark konkluderer imidlertid med at på samme måte som for andre medikamenter må det gjennomføres flere kontrollerte, randomiserte studier før man kan snakke om helsefordeler og anbefale en vesentlig økning av vitamin D-status til hele befolkningen.

- I følge ekspertene er det ingen grunn til å anbefale høye doser med tilskudd av vitamin D, eller å utsette seg for mye UV-stråling for å få vitamin D. Vi vet heller ikke nok til å kunne gi enkle råd om hvor mye UV-stråling som må til for å danne gitte mengder vitamin D i huden, sier Opdalshei.

Hvem trenger mer vitamin D i Norge?

Vitamin D-statusen er generelt sett god i den norske befolkningen, og bedre enn i mer solrike land lengre syd i Europa. I vinterhalvåret kan likevel relativt store deler av befolkningen ha behov for mer vitamin D via kosten. Dette gjelder særlig:

  • De som spiser lite fet fisk eller matvarer som er tilsatt vitamin D, og ikke tar tran eller vitamin D-tilskudd.
  • De som er lite ute i solen i løpet av sommerhalvåret, eller som dekker kroppen med klær.
  • Tenåringer som fortsatt vokser.
  • Noen ikke-vestlige innvandrergrupper.
  • Eldre, spesielt de som bor på institusjon og de som bor hjemme men er lite ute.

Trude Eid Robsahm, forsker ved Kreftregisteret
Trude Eid Robsahm, forsker ved Kreftregisteret
– Mange studier har også undersøkt hvorvidt vitamin D kan påvirke prognose ved flere ulike kreftsykdommer, forteller Trude Eid Robsahm, forsker ved Kreftregisteret.

- Resultatene indikerer at pasienter med lave vitamin D nivå har dårligere overlevelse enn de med høye nivå. Men, også her kreves flere studier før vi med sikkerhet kan si dette er en sammenheng, og hvis så er tilfelle bør også kreftpasienter med lave vitamin D-nivå anbefales et økt inntak, mener Robsahm.

En skje tran om dagen

Det er få matvarer som inneholder vitamin D utover fet fisk, fiskelever og tran. Noen melketyper og smør og margarin er beriket med vitamin D, og for de som bruker dette regelmessig kan dette være en betydelig vitamin D-kilde.

Kilder: Vitamin D and Cancer, IARC/WHO. Rapporten "Tiltak for å sikre en god vitamin D-status i befolkningen", Nasjonalt råd for ernæring.

Les mer om hudkreft.

Skriv ut »
Last ned
PDF IARC Rapport Vitamin D
PDF D-vitamin, Fødevareinstituttet, juni2010
tp
tp