Årsakene til brystkreft er sammensatte. Forskning de siste årene har styrket kunnskapen vår om alkohol og dens uheldige virkning på kvinners risiko for å få brystkreft.
Det er forsket mye på sammenhengen mellom alkohol og brystkreft. Nylig kom en studie som sterkere knytter et lavt alkoholinntak til brystkreft hos kvinner. Kvinner som i gjennomsnitt drikker én alkoholenhet hver dag, har større risiko for kreft, sammenlignet med kvinner som er totalt avholdende fra alkohol. Om alkoholen kommer fra vin, øl eller sprit, spiller ingen rolle. Studien er gjort på over 1 million britiske kvinner i perioden 1996 til 2001. Omtrent 25 prosent av deltakerne holdt seg unna alkohol, de resterende drakk i gjennomsnitt én drink daglig. Det viste seg at sistnevnte gruppe hadde større risiko for kreft, da særlig i bryst, men også andre former for kreft.
Forskning på alkohol og brystkreft i Norge
I studien som det refereres til over, forårsaket alkohol cirka elleve prosent av brystkrefttilfellene. Også norske studier viser at alkohol og brystkreft henger sammen. ”Kvinner og kreft” er en studie ved Universitet i Tromsø, som blant andre Kreftforeningen har vært med å støtte. Mer enn 170.000 kvinner har over flere år deltatt og fokus er bedre kunnskap om kvinners livsstil og risiko for kreft. Studien viser at høyt utdannede kvinner har større risiko for å få brystkreft. Det har sammenheng med at høyt utdannede kvinner får færre barn, føder første barn seinere og drikker mer alkohol enn kvinner med lavere utdanning. Alkohol i kombinasjon med røyking mangedobler kreftrisikoen.