Det er ingen tvil at alkohol øker risikoen for kreft. Det har vært kjent i flere tiår.
Siste års forskning viser at også et lavt til moderat alkoholforbruk gir økt kreftrisiko.
Jo mer vi kutter ned på alkoholforbruket, jo mer reduserer vi vår egen risiko for å få kreft.
Vi har ikke grunnlag for å sette en sikker grense for alkoholinntak.
Hvis du ønsker å nyte alkohol, ha et lavt inntak.
Offisielle anbefalinger fra myndighetene sier at alkohol ikke anbefales. Dersom man ønsker å drikke alkohol, bør kvinner begrense gjennomsnittlig daglig inntak til maksimum én enhet, menn til maksimum to enheter.
Alkohol øker risiko for flere kreftformer. Forskere har kommet fram til at kreft er mer vanlig blant dem som drikker alkohol enn blant dem som ikke bruker alkohol. Likevel er det ikke sånn at alle som drikker alkohol vil utvikle kreft.
Selv om vi ikke drikker alkohol, har vi ingen garanti for ikke å få kreft. Kreft utvikles ofte over lang tid og påvirkes av en rekke faktorer i tillegg til alkohol.
Hvis man kombinerer alkohol med tobakksbruk, mangedobles kreftrisikoen.
Brystkreft Kvinner som drikker alkohol daglig, og som i gjennomsnitt drikker mer enn én alkoholenhet per dag, har økt risiko for å få brystkreft.
Tarmkreft Både kvinner og menn har økt risiko for å få kreft i tykk- og endetarm dersom alkohol drikkes daglig og ved mengder over henholdsvis en og to alkoholenheter.
Leverkreft Alkohol gir økt risiko for kreft i lever
Kreft i munn og spiserør Et regelmessig og høyt inntak av alkohol, gir økt risiko for kreft i munn, svelg, strupe og spiserør.
Kilder: International Agency for Research on Cancer (IARC) og World Cancer Research Fund (WCRF)