Det er nødvendig med mer forskning for å vite om vitamin D forebygger kreft eller andre sykdommer. Det slås nå også fast av Fødevareinstituttet i Danmark og National Cancer Institute.
Et stort antall studier er gjort på vitamin D. Her er en oversikt over noen av studiene som er relevant i forhold til kreft. Oversikten er ikke komplett.
Solen er den viktigste vitamin D-kilden vi har, men ikke om vinteren. Da bør vi spise fet fisk, ta tran eller vitamin D-tilskudd for å få vår daglige dose.